3
دقیقه مطالعه
7
نفر بازدید
0
دیدگاه
5/0
امتیاز
بیمه تامین اجتماعی - عدل آتیه - آرزو حمزه
زمان مطالعه 3 دقیقه

بیمه تامین اجتماعی - عدل آتیه - آرزو حمزه

 

بیمه تامین اجتماعی

همان طور که در تعاریف بیمه داریم، بیمه تعهدی است که شرکت بیمه گزار به فرد بیمه شده می دهد تا خسارت های او را در قبال حق بیمه پرداختی، جبران نماید.
بر اساس قانون تامین اجتماعی، دو نوع بیمه وجود دارد :
☑️بیمه خویش فرما
☑️بیمه اجباری
🔘تعریف بیمه خویش فرما  ؟ بیمه خویش فرما همان طور که از نامش پیداست، بیمه ای است که در آن فرد توسط خودش بیمه می شود.
نکته مهم در رابطه با این نوع بیمه، این است که بیمه بیکاری در این نوع بیمه نامه وجود ندارد .
📌این بیمه خود بر دو نوع است:
 1️⃣بیمه اختیاری تمام افرادی که تحت پوشش بیمه نیستند، می توانند با ثبت نام در سازمان تامین اجتماعی و پرداخت حق بیمه مشخص، خود را تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار دهند .باید توجه داشت که پوشش بیمه منوط به پرداخت حق بیمه در زمان مشخص است. در صورت عدم پرداخت حق بیمه قرارداد بیمه باطل می شود .حق بیمه برای بیمه شدگان اختیاری، ۲۶% حقوق توافق شده است و مزایای آن استفاده از حقوق بازنشستگی (مستمری)، ازکارافتادگی و هزینه های درمانی و کفن و دفن است. برای استفاده از این نوع بیمه، باید سابقه پرداخت ۳۰ روز حق بیمه داشته باشید و سن شما نیز حداکثر ۵۵ سال باشد .اگر سن شما از این عدد بیشتر باشد، باید حق بیمه مازاد سن خود را پرداخت نمایید .
2️⃣بیمه کارفرمایان این نوع بیمه علاوه بر نیاز به داشتن ۳۰ روز سابقه قبلی بیمه اختیاری، شرایط گوناگونی برای پرداخت حق بیمه و استفاده از مزایا دارد که شامل موارد زیر است:
بازنشستگی و فوت بعد از بازنشستگی با ۱۲ درصد :در این نوع بیمه فقط خدمات مربوط به بازنشستگی ارائه میشود.
بازنشستگی و فوت قبل و بعد از بازنشستگی با ۱۴ درصد :در این نوع بیمه، خدمات پرداخت مستمری بابت بازنشستگی بیمه ‌شده و پرداخت مستمری به بازماندگان در صورت فوت بیمه‌ شده اصلی ارائه می شود .
بازنشستگی، فوت و ازکارافتادگی با ۱۸ درصد: در این نوع بیمه، خدمات پرداخت مستمری بازنشستگی و فوت و همچنین خدمات مربوط به ازکارافتادگی کلی غیرناشــی از کار به بیمه شدگان ارائه می شود. این بیمه شامل از کار افتادگی جزئی و نقص عضو نمی شود. چون این موارد فقط به لحاظ حوادث ناشی از کار مطرح می شوند که کار در بیمه‌های خویش‌فرما به دلیل عدم وجود کارفرما و اشــتغال موضوع حوادث ناشی از کار منتفی است.
بازنشستگی، فوت، ازکارافتادگی کلی و درمان با ۱۸ درصد دستمزد توافق ‌شده همراه هزینه درمان به صورت سرانه :حق‌ بیمه درمان در این نوع بیمه با توجه به افراد تحت تکفل به صورت ســرانه ماهانه دریافت می شود. ســرانه درمان هر سال توسط شورای عالی درمان تعیین میشود.
🔘تعریف بیمه اجباری ؟ همه افرادی که با دریافت حقوق و مزایا مشغول به کار و فعالیت در کارگاه ها (شرکت ها، کارخانه ها، فروشگاه ها و هرنوع محل کاری) هستند یا به نوعی مشمول قانون کار می شوند، باید توسط کارفرما تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار بگیرند .حق بیمه در این نوع از بیمه به میزان حقوق و دستمزد کارگر بستگی دارد. هر ساله لیست حقوق و دستمزد مشاغل مختلف توسط سازمان تامین اجتماعی اعلام می شود و کارفرمایان ملزم به رعایت میزان حقوق پرداختی بر اساس این لیست می شوند میزان حق بیمه در بیمه اجباری %۳۰ است که %۲۳ سهم کارفرما و %۷ سهم فرد بیمه شده است .
برای ارسال لیست کارکرد هر ماه و پرداخت حق بیمه هرماه تا پایان ماه بعد فرصت هست.
عدم ارسال لیست باعث %۱۰ و عدم پرداخت حق بیمه باعث می شود .

مطالب پیشنهادی

اینجا محتوایی تولید می‌کنیم که دانستنش سرعت شما را در رسیدن به اهدافتان بیشتر می‌کند
0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها