2
دقیقه مطالعه
81
نفر بازدید
0
دیدگاه
5/0
امتیاز
تفاوت قرارداد کار با پیمانکاری
زمان مطالعه 2 دقیقه

آیا می دانید در قراردادهایی که تحت عنوان پیمانکاری منعقد می گردد، صرف عنوان قرارداد پیمانکاری باعث پیمانکار شناخته شدن طرف قرارداد و خروج آن از شمول قانون کار نمی گردد؟ در واقع برای اینکه قراردادی از حالت کارگری به پیمانکاری تغییر یابد نیاز به یکسری ویژگی دارد که در مطلب پیش روی سعی بر آن شده که تفاوتهای بارز میان این دو مشخص گردد.

با آکادمی عدل اتیه همراه باشید.

 

«تفاوت های قرارداد کارگری با پیمانکاری »

 

«شماره1»

یکی از نشانه های پیمانکار فردی این است که بر خلاف کارگر ، او تابع مقررات خاص کارگاه نیست. به عنوان مثال ، ساعت ورود و خروج پیمانکار تابع ساعات کار معمول کارگاه برای سایر کارگران نبوده ، بلکه لازم است برای پیمانکار دوره کاری تعریف کنید و پیمانکار باید در آن دوره ، کار مورد نظر را به اتمام برساند. ذکر ساعت شروع و خاتمه کار برای پیمانکار در قرارداد پیمانکاری ، ماهیت قرارداد را به کارگری نزدیکتر می نماید.

«شماره2»

تفاوت دیگری که بین کارگر و پیمانکار فردی وجود دارد این است که کاری که به کارگر ارجاع داده می شود الزاماً باید توسط خود وی انجام پذیرد و کارگر ذاتاً حق واگذاری انجام وظایفش به دیگری را ندارد اما پیمانکار فردی می تواند کار محوله را به وسیله کارگران خود اجرا نماید و از این لحاظ محدودیتی ندارد. پس باید در قرارداد به شکلی واضح به این موضوع اشاره شود.

 

تفاوت قرارداد کارگری با پیمانکاری
  تفاوت قرارداد کارگری با پیمانکاری

«شماره3»

تفوت دیگری که بین کارگر و پیمانکار فردی وجود دارد ، از لحاظ ابزار کار است ، کارگران الزامی به همراه داشتن ابزار کار شخصی ندارند اما پیمانکار فردی باید ابزار کار را شخصاً تهیه نموده و یا براساس مفاد قرارداد ، تمام یا بخشی از ابزار کار را از کارفرما به امانت دریافت کند. ذکر شروط فیمابین در این رابطه در متن قرارداد بسیار مهم است.

«شماره4»

تفاوت چهارم در نحوه محاسبه مزد است ، دستمزد کارگر بر اساس مدت زمان( تعداد ساعت ، روز و ماه) اشتغال و یا تعداد واحد کار انجام شده( کارمزد) و یا ترکیبی از این دو ، محاسبه می گردد. اما دستمزد پیمانکار فردی باید متناسب با حجم کل کار محاسبه و پرداخت شود.

 

کلام آخر

پس بر خلاف تصور ، صرف پرداخت مزد ، بر اساس مساحت ، طول و یا وزن کار انجام شده ، به تنهایی ماهیت قرارداد را به پیمانکاری یا مقاطعه کاری تبدیل نمی کند. دقت داشته باشید که عنوان قرارداد تعیین کننده شمول یا عدم شمول قانون نمی باشد و ماهیت قرارداد و شرایط کار است که در این خصوص تعیین و تکلیف می نماید.

تیم عدل آتیه آماده ارائه کلیه خدمات مشاوره در زمینه حقوق کار و تامین اجتماعی به کارگران و کارفرمایان محترم می باشد.

مطالب پیشنهادی

اینجا محتوایی تولید می‌کنیم که دانستنش سرعت شما را در رسیدن به اهدافتان بیشتر می‌کند
شروط بی اثر در قرارداد کار

شرط بی اثر در قرارداد کاری

در این مطلب سعی شده به برخی شروط بی اثر در قرارداد کار اشاره کنیم، بفرض پذیرش کارگر و امضای آن ذیل قراردادهایی که در آن این شروط قید شده است، بازهم بی اثر و…

بیشتر بخوانید...
دانستنی های حقوق کار

ساعت کار کارگران

  گاهاً در زمان محاسبه حقوق و مزایای پایان ماه کارگرانی که ساعت کاری آنها چرخشی است بنحوی که 24 ساعت کار و 24 ساعت استراحت دارند اختلاف محاسباتی رخ می دهد که این اختلاف…

بیشتر بخوانید...
0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها