3
دقیقه مطالعه
84
نفر بازدید
0
دیدگاه
5/0
امتیاز
شروط بی اثر در قرارداد کار
زمان مطالعه 3 دقیقه

در این مطلب سعی شده به برخی شروط بی اثر در قرارداد کار اشاره کنیم، بفرض پذیرش کارگر و امضای آن ذیل قراردادهایی که در آن این شروط قید شده است، بازهم بی اثر و غیرقابل استناد می باشد.

 

لذا قوانین مربوط به کار از قوانین آمره می باشد و توافق خلاف آن به هیچ عنوان پذیرفته نمی باشد.

توصیه عدل آتیه به کارفرمایان محترم، در انعقاد قراردادهای کار از اینگونه شروط و توافقات استفاده نکنید و چنانچه مقدور است قبل از تنظیم قراردادهای کار برای سطوح مختلف کارگران خود از مشاوران حقوقی و وکلای کار حتما مشورت های لازم را اخذ نمایید تا از بروز مشکلات احتمالی؛ پیشگیری نمایید.

 

«شروط بی اثر در قرارداد کار»

شرط اول

اولین مورد «موضوع داوری» در قراردادهای کار هست که به هیچ عنوان این موضوع پذیرفته نیست. مراجع صالح نسبت به رسیدگی اختلافات کارگری و کارفرمایی فقط مراجع تشخیص و حل اختلاف وزارت کار هستند و رای داور تاثیری در خاتمه قرارداد یا حتی بحث ضرر و زیان در قراردادهای کار ندارد. پس به هیچ عنوان بحث داوری را در قراردادهای کار نمی توانید استفاده کنید.

 

شرط دوم

شرط یا توافق در بحث خاتمه قرارداد است ، به این شکل که کارفرما اعلام می کند که به می توانم به عنوان مثال 15 یا 30 روز قبل به کارگر خود،  قرارداد را خاتمه و قطع همکاری را اعلام کنم. این مورد هم تاثیری ندارد زیرا در قرارداد های مدت موقت یا کار معین طبق تصریح ماده 25 قانون کار به هیچ عنوان دو طرف حق فسخ یکطرفه قرارداد را ندارند. اینکه در قرارداد کار همچین بندی ذکر شود ، هیچ اثری در آینده نخواهد داشت.

شرط سوم

دیگر آنکه حقوق و مزایای کمتر از قانون کار در نظر گرفته می شود ، به عنوان مثال ، با کارگر توافق شده و پذیرفته که به جای دریافت حداقل پایه حقوق 5 میلیون و 300 هزار تومان سال 1402 با 3 میلیون و 500 هزار تومان کار کند. کارفرما هم این موضوع را در قرارداد ذکر میکند که با درخواست کارگر این اتفاق افتاده است. اما باز هم در زمان شکایت ، این کارفرما هست که محکوم می شود و باید مابه التفاوت ها را پرداخت کند. چون قانون کار ، قانون آمره هست و توافق کمتر از حداقل ها به هیچ عنوان حتی با رضایت کارگر ، امکان پذیر نمی باشد.

شرط آخر

در نهایت توافق در خصوص حق بیمه کارگران است. به عنوان مثال کارگر پس از مراجعه به کارفرما، پول بیمه را به صورت نقدی دریافت می کند ، ضمن اینکه رسید هم مبنی بر پرداخت حق بیمه ( اعم از پرداخت نقدی یا واریز) گرفته می شود ، اما در زمان شکایت تخلف کارفرما به دلیل مداخله در امور دولتی و توافق باطل، محرز می شود. سازمان تامین اجتماعی به هیچ عنوان این توافق را نمی پذیرد و کارفرما اینجا هم پول را پرداخت کرده و هم باید به نرخ روز حق بیمه را با جریمه پرداخت کند.

 

 

مشاوران عدل آتیه آماده ارائه خدمات حقوقی در زمینه قوانین کار و بیمه به شما عزیزان می باشد.

نظرات و سوالاتتون را می تونید ذیل همین مقاله از ما بپرسید.

همچنین می توانید ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

عدل آتیه از همراهی شما سپاسگزار است .

مطالب پیشنهادی

اینجا محتوایی تولید می‌کنیم که دانستنش سرعت شما را در رسیدن به اهدافتان بیشتر می‌کند
تفاوت قرارداد کار با پیمانکاری

تفاوت قرارداد کارگری با پیمانکاری

آیا می دانید در قراردادهایی که تحت عنوان پیمانکاری منعقد می گردد، صرف عنوان قرارداد پیمانکاری باعث پیمانکار شناخته شدن طرف قرارداد و خروج آن از شمول قانون کار نمی گردد؟ در واقع برای اینکه…

بیشتر بخوانید...
دانستنی های حقوق کار

ساعت کار کارگران

  گاهاً در زمان محاسبه حقوق و مزایای پایان ماه کارگرانی که ساعت کاری آنها چرخشی است بنحوی که 24 ساعت کار و 24 ساعت استراحت دارند اختلاف محاسباتی رخ می دهد که این اختلاف…

بیشتر بخوانید...
0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها